De Nederlandse toerist - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Joske - WaarBenJij.nu De Nederlandse toerist - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Joske - WaarBenJij.nu

De Nederlandse toerist

Door: Joske

Blijf op de hoogte en volg Joske

01 December 2014 | Peru, Cuzco

Ola allemaal,
De weken gaan snel voorbij! ik was 3 weken lang dagelijks aan het werk, gevolgd door Spaanse school dus savonds pas laat thuis. In het weekend wel tijd om dingen te ondernemen, dus maar eens wat gaan bezichtigen. Er is een hoop te doen hier rondom Cusco. Hetgeen wat mij als eerste aansprak was een tochtje naar saksiehwoman ( spreek je uit als sexy women, vandaar wellicht mijn interesse (A)) en christo blanco.
Christo blanco is een beeld van jesus, boven op de berg, net zoals in brazillie, maar dan hier. ( anders was t wel ver lopen ja..) Met prachtig uitzicht over de stad.. Dus ik met m'n goede gedrag mijn wandelschoenen aan en de klim omhoog gemaakt, totdat je halverwege bij een trap komt waar een bordje staat met ; 130 soles ticket. Dat is te veel, dus op de kaart gaan koekeloeren of er nog een andere ingang was misschien. Juist op dat moment komt er een vriedelijke Engelse dude aan lopen (Jamie) die me vertelt dat er inderdaad een andere weg is.. Eerst weer helemaal naar beneden en dan de andere berg op om vanaf de achterkant gratis naar binnen te sneaken.. Kijk! Dat klinkt beter! Wij met z'n tween lopen en lopen en wachten tot de bewakertjes voorbij waren. Hup zo naar binnen, voor noppes!! Aldus: De Nederlandse toerist.

Weekend daarna maar weer afgesproken met mijn nieuwe Engelse vriend, om dit keer morray (Inca ruïnes) en salineras (zoutmijnen) te bezichtigen. Ik had toeristenticket van een oom van lucho en Rosanna ( mijn hostfamilie) gekregen, die 10 dagen geldig is, maar er stond een mannelijke naam op, dus mijn Engelse vriend mocht die hebben. Eenmaal in de taxi naar morray vertelde we de taxi chauffeur dat we bestolen waren en nog maar een ticket had. Of hij een idee had om gratis naar binnen te komen. Had hij wel. Jamie zou de gewone ingang nemen en de taxi zou stoppen naast een toeristenbus. Ik kon stiekem uitstappen en met de toeristen mee lopen wiens ticket included was in de trip, dus die konden via de uitgang naar binnen. Dus, alweer; de Nederlandse toerist was gratis binnen!! Maar wat gebeurde er met Jamie..?! Die had een ticket, maar bleef wel heel lang weg. Uiteindelijk kwam hij met een nieuw ticket en een glimlach op zijn gezicht binnen gelopen.. Hij had gebruik willen maken van het ticket van die oom, maar dat was een ticket voor alleen Peruvianen!! Je kunt je misschien indenken hoe vreemd men opgekeken heeft van een Engelse dude wapperend met een ticket voor alleen locals. .. Gezichtje met vreugdetranen
Na ons bezoek aan morray zijn we naar salineras gegaan, de zoutmijnen. Prachtig! 2-3 uur gelopen naar urumbamba en met de bus weer terug, prima dagje.

Op naar weer een week cursus en werken en dan; machu Picchu!

• 01 December 2014 - 19:18

Jolijn:

Vanmiddag tussen de middag in de pauze al sneak preview gehad en de eerste 3 regels van je verhaal gelezen.... Dat smaakte naar meer. Wat een heerlijke avonturen beleef je toch en super om die in ons ijskoude kikkerlandje een beetje met je mee te beleven. Ga zo door!